Dying Light – En ljuspunkt i zombiegenren

27 februari, 2015

Dying Light är trollbindande. Det är ett vackert, ambitiöst och dynamiskt äventyr som träffar rätt nästan oavsett vad det försöker göra. Från frihetskänslan av att kunna springa, hoppa och klättra obehindrat genom en öppen värld – till den klaustrofobiska upplevelsen av att vara fångad mitt i en hord av hänsynslösa monster. Från den adrenalinfyllda maktkänsla du får av att slakta zombies i drivor med din brinnande machete – till de hårresande skriken i fjärran som signalerar att natten kommer, och någon skräckinjagande mardröm jagar efter ditt blod.

Kort sagt, Dying Light flätar samman mängder av intressanta element till en imponerande helhet. Och, i en populärkultur bokstavligen omsvärmad av stapplande livlösa imitationer, har Techland lyckats med något omöjligt – de har skapat ett stycke media i zombiegenren som känns fräscht, relevant, spännande och helt jävla självklart.

Dying light1

Dying Light är ett förstapersonsspel som kombinerar brutal närstrid och fartfylld parkour i en stor öppen värld. Det är på många sätt ett atmosfäriskt mästerverk. Istället för att vara en grå, brun och tråkig apokalyptisk ödemark har Techland byggt en stor, vacker, blomstrande stad. En stad som känns oerhört levande – trots att nästan alla invånare är döda.

Spelet utspelar sig i Harran; en stad som blivit isolerad från omvärlden sedan ett mystiskt virusutbrott förvandlat stora delar av befolkningen till blodtörstiga zombies. Du antar rollen som Kyle Crane, en frilansande agent för den militära organisationen GRE. Du är inskickad för att jaga rätt på hemliga dokument som stulits av en nästan komiskt ondskefull terrorist vid namn Rais. När du först plockar upp kontrollen blir du bokstavligen inkastad i staden. Från ett flygplan. Och kort därefter tar du kontakt med en grupp överlevare som kämpar lika mycket mot bristande resurser som mot de levande döda.

Som ni kanske märker har Techland lutat sig mot väldigt många klyschor. Men trots att de inte bryter ny mark i genren så känns storyn ändå väldigt ambitiös. Den ger en tydlig röd tråd som hela tiden tvingar dig framåt, och innehåller en hel del häftiga ögonblick som utnyttjar mekaniken till fullo. Premissen erbjuder också huvudkaraktären en naturlig anledning att interagera med alla nyckelfigurer i berättelsen, och karaktärsanimationen och röstskådespelet är oftast väldigt bra. Spelet innehåller också många mörka ögonblick som hanteras förvånansvärt väl. Och särskilt imponerande är att alla sidouppdrag bjuder på välutvecklade mindre historier, vilket oftast är väldigt bra motivation till att uppleva mycket som möjligt av spelet.

Dying light2

Harran bjuder på massor av saker att göra. Och som väntat har det mesta att göra med zombies.

Det som är mest intressant är med zombies i Dying Light är att de både är harmlösa och livsfarliga. Till en början har du bara tillgång till gamla plankor och trasiga järnrör för att bekämpa horderna. Och i det läget är striderna utmanande och strategiska – även när du möter några ensamma fiender. Vid det här läget är det bäst att undvika strider genom att springa runt dem. Eller kanske använda dig av din stora arsenal av hemsnickrade verktyg, som till exempel distraherande smällare, molotov cocktails och handgranater.

En bit in i spelet får du dock tillgång till nya förmågor och farliga modifierade vapen. Mot slutet av spelet kan du enkelt göra slarvsylta av de vanliga fienderna med bara några välplacerade slag. Men zombiehärden slutar ändå aldrig vara ett hinder. Stora ansamlingar kommer till exempel alltid ge dig problem ifall du blir omringad. Och samtidigt börjar det dyka upp större och farligare monster ju längre in du kommer i spelet.

Många gånger är det bäst att undvika striderna helt och hållet. Istället kan du springa, hoppa och klättra runt dem för att ta dig genom staden. Det här är Dying Lights andra viktiga mekanik: parkour. Så fort du får grepp om kontrollerna kommer du att kunna flyga fram över hustaken för att nå ditt mål. Och det ger en frihetskänsla som är fantastisk. En bit in i spelet låser du även upp en änterhake som gör det ännu smidigare att röra sig runt miljön, och även de snabba springande zombietyperna kommer få svårt att hinna ikapp dig.

Att kunna röra dig effektivt i Dying Light är något du kommer behöva. När du ger dig ut på natten spelar det nämligen ingen roll hur stor klubba du har med dig – du kommer bli tvungen att springa för ditt liv.

Dying light3

På natten kommer nämligen de farligaste monstren fram. Här förändras dynamiken helt; nu måste du försiktigt smyga runt miljön för att inte attrahera volatiles – en snabb, arg och farlig typ av zombie som kan slita dig i stycken på några sekunder. Blir du upptäckt attraheras alla monster i närheten, och påbörjar en vild jakt genom natten. Ju längre de är dig i hälarna, desto fler av dem kommer efter dig, tills du slutligen tar dig undan.. eller blir middag.

Den här typen av dramatiska dynamikförändringar utspelar sig också under spelets gång. I början är du svag, ömtålig och långsam – du kan inte ta stryk, ge stryk eller springa särskilt fort eller länge. Mot slutet av spelet är du oerhört stark, stryktålig och flyger fram genom omgivningen. Och vid det tillfället slänger spelet ur sig något nytt för dig att göra. Det här är kanske något man kanske förväntar sig i vissa typer av spel. Men med tanke på hur bra varje individuell del fungerar isolerat från resten av spelet är det väldigt modigt av Techland att låta mekaniken förändras och muteras på ett så omfattande sätt.

Dying light4

Hela spelet, från början till slut, går att spela med upp till tre vänner. Att härska och söndra i Harran blir om möjligt ännu bättre med en trogen vapendragare vid din sida. Och om allt skiter sig är det alltid bra att ha någon som kan vara bete till de hungriga horderna, medan du gör en snabb reträtt. Det bästa är att du kan hoppa in med någon annan var än de är i spelet eller storyn. Alla erfarenhetspoäng du tjänar kommer sparas i ditt eget spel, och alla uppdrag du inte gjort blir klarade även i din egen kampanj. Onlinefunktionen verkar dessutom fungera mer eller mindre felfritt – med en bra anslutning är det bara att hoppa in och köra.

Sammanfattning och rekommendation
Dying Light är ett fantastiskt spel. Det är ambitiöst, dynamiskt och engagerande, och dessutom väldigt vackert att titta på. Techland har kombinerat en stor mängd gamla koncept och funktioner och får dem att flyta ihop nästan felfritt. De har byggt en stor och detaljrik värld med massor av saker att göra, som också är väldigt intressant att vara i och upptäcka. Att du dessutom får möjligheten att spela igenom hela spelet med dina vänner gör bara upplevelsen ännu bättre.

Dying Light erbjuder en omfattande och varierad upplevelse som kommer hålla dig sysselsatt i många timmar. Ett måste för den som gillar open-world, och allt som har med zombies att göra.

9/10

Kommentarer är stängda.

köpa viagra Sverige Köpa Viagra på nätet receptfritt Köpa viagra på nätet receptfritt Köpa viagra Sverige Köp viagra Sverige Köpa viagra generisk på nätet i Sverige Köpa Generisk Cialis på nätet i Sverige